Foldede e-cykler kommer i alle former og størrelser, fra små pendlerorienterede maskiner, designet til sidste kilometers rejse til højtydende elcykler med fedtdæk. Denne artikel indeholder en af de sidstnævnte - I denne Engwe Engine Pro 750w gennemgang, jeg vil tage et detaljeret kig på specifikationen og give dig en komplet testtursrapport.
Inden jeg modtog denne e-cykel, var jeg bekendt med Engwe brand – deres udvalg af tykke folde-elcykler er populære og har en god tilhængerskare i mange europæiske lande. Jeg forventede oprindeligt at modtage entry-level modellen, så blev positivt overrasket, da jeg åbnede kassen for at finde 'top-of-the-range' Engine Pro 750W med spidseffekt på 1000W.
☑️ Emballage og levering: Cyklen blev afsendt lokalt, og jeg modtog den Engwe Engine Pro inden for 4 dage efter bestillingen er afgivet. Cyklen var meget godt pakket ind (se billeder) og levering skete via UPS sporet levering.
☑️ Pakkevægt: Det skal bemærkes, at kassen er meget tung for én person at løfte på egen hånd – jeg vil anbefale to personer at flytte kassen, da den vejer næsten 35 kg.
☑️ Montage: Der er en del monteringsarbejde involveret. Heldigvis, Engwe har inkluderet alle nødvendige værktøjer og en velskrevet manual. Forhjulet skal monteres. Plus, ratstammen, pedaler, frontskærm og sadelpind/sadel. Hvis du ikke er tryg ved selv at samle cyklen, vil jeg anbefale at finde en lokal cykelmekaniker.
☑️ Opladning af batteriet: Det anbefales at lade batteriet helt op før brug – det tager 3-4 timer. Opladeren har etDanmark-stik, men kom med en UK-stikadapter.
☑️ Generel tilstand: Jeg kunne ikke finde nogen mærker eller ridser på lakken, og cyklen var meget godt beskyttet i kassen.
En ting, der imponerer mig ved denne e-cykel, er specifikationen. Det Engwe Engine Pro kan prale af fuld affjedring, hydrauliske skivebremser og et meget smart fuldfarvedisplay med masser af funktionalitet og tilpasning. Derudover er der den ekstra bonus ved en motorregenererende funktion. Der er mange tekniske funktioner til en e-cykel til under 1500 €.
Motor: Engwe bruger en 750w 48v gearet bagnavsmotor, integreret i et seks-egers mag-hjuldesign. Maksimal nominel udgangseffekt er 750W, men den vil toppe ved 1000W fra et nyt batteri. Controlleren kan maksimalt håndtere 18 ampere, hvilket ville give en maksimal effekt på 979 watt (når batteriet er fuldt opladet).
Regenerativ engine bremsning: Dette lægger en lille smule energi tilbage i batteriet, når cyklen kører – jeg har testet dette, se venligst den mere detaljerede vurdering nedenfor.
Batteri: Denne seneste version har et 48v 16Ah batteri (768Wh), hvilket er en anstændig kapacitet på en cykel til denne pris. Jeg har endnu ikke testet hele rækkevidden, men efter en tur på omkring 6 miles (9 km) var 17 % af batteriet opbrugt (jeg brugte fuld strømtilstand meget til testen).
Skærm: Et fuldfarvedisplay er fyldt med funktioner og funktionalitet, der gør en masse dyrere e-cykelskærme til skamme. Du kan gøre ting som at tilpasse de individuelle hjælpeniveauer og aktivere funktioner som regen engine opbremsning. Du kan også se strømudgang og batterispænding i realtid.
Fjernbetjeningstastatur: Tastaturet med fem knapper er meget ryddeligt og er placeret ved siden af venstre håndtag (ved siden af tommelfingergashåndtaget).
Dobbelt affjedring: Der er nogle kødfulde affjedringsgafler foran, som virker ret robuste og en bagstøddæmper. Selv med mig siddende på cyklen (jeg vejer 102 kg) fungerer baghjulsophænget meget godt og bundede ikke. Forgaflerne har en låsefunktion og har en vis forspændingsjustering.
Hydrauliske skivebremser: Logan bremser er ikke et mærke jeg kender. Men de fungerer meget godt, og jeg kan ikke tage fejl af deres præstation indtil videre. Jeg ville sætte dem på niveau med Shimano MT200.
Shimano Altus 8-trins gearing: En 8-trins triggerskifter parret med Shimano Altus-bagskifteren sørger for meget præcise og skarpe skift lige ud af kassen. Det var ikke nødvendigt med nogen justering, selvom dette kan variere fra cykel til cykel.
Lastholder: Der medfølger et meget robust bagagerum, og du kan passe til en hundebærer eller endda et barnesæde. Alternativt kan du montere en stor kurv til ture til butikkerne.
Engwe Engine Pro 750w er fyldt med funktioner, der normalt ikke findes på en e-cykel til denne pris. Det er godt at se hydrauliske skivebremser og 8-trins gearing. Affjedringen fungerer godt, og den generelle følelse af cyklen er robust. Det store lastreol udvider alsidigheden, hvilket gør det muligt at transportere store genstande (som shopping), især sammen med store Engwe bageste bæretaske.
Jeg har fået tilsendt Engwe Engine Pro at beholde, så jeg vil lægge flere miles i løbet af de kommende uger. Dette er baseret på min første testtur på omkring 6 miles.
Komfort og størrelse: Engwe er en stor cykel, men er designet til at blive kørt af ryttere i forskellige højder. Jeg er 6'1" (185 cm) og med styrets højde og sadel justeret fandt jeg Engine Pro at være meget behagelig. Gel-sadlen vil tilbyde støtte til ryttere med bredere siddeknogler. Min datter, som er 5'8" (176 cm) fandt det også behageligt - jeg kunne forestille mig, at enhver, der er meget kortere end 5'4", kunne kæmpe, da der er ret lang rækkevidde, og styrets højde stadig er ret høj, selv når den er sænket helt ned.
Ydelse (pedalassistent): Engwe bruger en traditionel kadencepedalsensor (måler pedalomdrejninger) og er meget jævn i drift. Den rykker ikke til og fra – strømmen kommer stærkt nok til den første push-off og opbygges derefter gradvist. I fuld power-tilstand fortsætter strømmen bare med at bygge, indtil din pedalkadence ikke kan følge med omkring 22 mph. Du kan fortsætte med at træde spøgelse i pedalerne, og motoren vil fortsætte indtil omkring 28 mph (på flade).
Ydelse (kun gashåndtag): En tommelfingergas monteret ved siden af venstre håndgreb vil være meget nyttig for ryttere med begrænset mobilitet. Den kan bruges sammen med pedalassistenten eller alene. På den flade (i fuld kraft) tog det mig komfortabelt op til 28 mph og ved et lille fald gik det op til 32 mph. På små stigninger ville hastigheden falde markant, og på stejle bakker var det nødvendigt at træde i pedalerne for at holde cyklen kørende.
Motorstøj: I modsætning til en direkte drevet motor (som er praktisk talt lydløse) denne motor bruger en planetgearsystem at forbedre effektiviteten. Dette gør den temmelig støjende i fuld effekttilstand, og motoren udsender en hørbar klynk. Dette er helt normalt for denne type motor.
Bakkebestigning: Jeg prøvede Engwe på et par meget korte og stejle bakker (20 % maks. hældning) og i fuld effekt-tilstand behøvede jeg kun at tilføje moderat pedalkraft for at fortsætte – absolut inden for de fleste rytteres komfortzone. Som nævnt ovenfor skal du træde i pedalerne på bakker, hvis du bruger gashåndtaget (dette er måske et mindre problem for en letvægtsrytter).
Håndtering: El-cykler med fede dæk er ikke altid det bedste valg til at køre på asfalt – den højere rullemodstand og bredden af dækkene kan få dem til at føle sig noget træge. Det Engwe Engine Pro havde det ikke så dårligt i denne henseende, men man kunne mærke dækkene påvirke håndteringen i snævre sving med lav hastighed. Ved højere hastigheder var dette ikke så mærkbart.
Bremsning: Logans hydrauliske bremser imponerede mig – jeg fik ingen bremseblegning på stejle nedkørsler, og de klarede sig godt med godt bid og modulation. Klodserne ligner almindelige Shimano hydrauliske bremseklodser.
Affjedring: Den forreste affjedring spiralfjeder affjedret gaffel med lock-out og forspændingsjustering. Disse gafler ser 'beefier' ud end nogle gafler, der findes på elcykler til samme pris. Kombineret med de store dæk gjorde de et godt stykke arbejde med at udjævne den barske vej, der blev brugt til testturen. Jeg var lige så imponeret over baghjulsophænget – der er 100 mm vandring, og på trods af min tunge vægt fungerede det rigtig godt og bundede ikke under testturen. Plus, det føjede til komforten og gav cyklen en næsten "magisk tæppe"-tur.
Folde: Foldning af Engwe er let, og når du først har fået styr på det, tager det mindre end et par minutter – vægten kan dog gøre det lidt vanskeligt i starten, og jeg vil anbefale to personer at løfte det bag i en bil eller varevogn.
Baseret på mine første tur indtryk, den Engwe Engine Pro 750w er sjovt at køre på! Den er meget behagelig og føles rar og stabil ude på vejen. De højvolumen dæk kombineret med dobbelt affjedring gør, at det føles som om du svæver i luften!
Ydeevnen er meget stærk fra 750w-motoren, og alle undtagen de stejleste bakker er næsten ubesværede, med kun minimalt input fra rytteren. At kunne konfigurere assisten er også en stor bonusfaktor (mere om det nedenfor). At have et gashåndtag vil være fantastisk for ryttere, der har problemer med den indledende start på grund af helbredsproblemer, og det er fantastisk, hvis du bare vil have en pause fra pedalerne.
Jeg har haft en chance for at teste det regenerative system for at se, om det rent faktisk virker. Nedenfor har jeg beskrevet, hvordan (og hvis) det virker, og hvordan man aktiverer det.
Først og fremmest skal du være i Eco-tilstand. Så ser det ud til, at det kun virker i hjælpeniveau 1 eller 0. Du vil vide, at det virker, når strømbjælken (på skærmen) bliver grøn. Når du kører ned ad en bakke (eller træder i pedalerne uden hjælp), bliver den grønne bjælke længere, efterhånden som mere strøm går tilbage til batteriet.
For at opnå den maksimale regenerering skal du køre med 20 mph. Motoren er effektivt forvandlet til en stor dynamo, og du kan mærke trækket, når du går ned ad en stejl bakke. Faktisk prøvede jeg dette på flere stejle nedkørsler, og cyklen ville ikke løbe over 21 mph, og det føles som om, at bremserne er lidt på.
Hvis det er en lang nok nedstigning, bør du se batteriprocenten stige – efter en nedstigning på omkring en halv kilometer gik batteriet fra 54 % til 71 %. Men så snart jeg kørte op ad en anden bakke, var batteriet tilbage på 54 %.
Det er her, tingene bliver vanskelige. I Storbritannien ogDanmark, nuværende e-cykel lov angiver 250 W kontinuerlig effekt (højere spidseffekt på 500 W er acceptabel) med en maksimal assisteret hastighed på 15.5 mph (25 km/t) og en gashåndtag, der ikke kan bruges omkring 6 km/t.
Personligt mener jeg, at for at tilskynde flere mennesker til at bruge e-cykler, skal loven revideres, men elcykler som f.eks. Engwe udviske linjerne mellem elcykel og knallert, da de kan bruges som begge. Det Engwe Engine Pro kan nemt begrænses, hvis det ønskes, eller der er den Engwe Engine X som er en vejlovlig version.
Vinder: ENGINE PRO
Engwe Engine Pro 750w (peak 1000W) er meget e-cykel for pengene. Det føles robust og fremstår som godt sat sammen. Der er kun et negativt – det er ret tungt. Den kommer ind på 32 kg, hvilket for nogle mennesker vil være for tungt til at gå op ad trapper eller endda komme ind bag i en bil.
Ydeevnen fra den bageste navmotor er stærk og glat. Jeg har endnu ikke testet den fulde batterirækkevidde, men anekdotiske rapporter tyder på en rækkevidde i den virkelige verden på omkring 40 miles (64 km) ved brug af mixed assist. Der er en øko-, normal- og sportstilstand – plus et valg af op til 9 hjælpeniveauer (5 ud af æsken). Og du har mulighed for at finjustere hjælpeniveauerne og tænde for det regenerative system. Der er også en automatisk lysfunktion, som tænder lyset, så snart det bliver mørkere.
Jeg er imponeret over mængden af tilpasning, du kan foretage gennem skærmen – du kan virkelig personliggøre denne cykel, så den passer til dine individuelle behov. Alt i alt kan jeg varmt anbefale Engwe Engine Pro 750w – hvis du er ude efter en alsidig og robust folde-e-cykel med poser af kraft, komfort og masser af tekniske funktioner, er den svær at slå til prisen.
Tjek, hvad andre brugere synes om
Køb direkte fra vores hjemmeside garanterer den nyeste version med alle opgraderingerne!
1.499€ Tilføj kurv
1.399€ Tilføj kurv
ENGWE EBIKER
ENGWE® Online Shop tilbyder eksklusive tilbud på avancerede e-cykler til overkommelige priser. Vores velassorterede butik vil forsyne dig i løbet af få dage. Denne hjemmeside drives af enDanmark-distributør (ikke en officiel hjemmeside). Din tillid og loyalitet i ENGWE® er værdsat.
ENGWE ENGINE PRO - 1.499€
Butiksejer oprigtigt og professionelt svar inden for 24 timer du beskeder fantastisk et stærkt kram og tak til jer alle
ENGWE ENGINE PRO - 1.499€
FANTASTISK EBIKE. MEGET HEAVY-DUTY. INSTRUKTIONER VÆRDILØSE. BETJENING AF CYKLEN OG FUNKTIONER, FINDE DIG SELV. DU SKAL FINDE UD AF, HVOR NØGLERNE GÅR TIL, OG HVAD DE ER TIL. DISPLAYPANELET KOMMER UDEN INSTRUKTIONER. GÅ TIL YOUTUBE FOR AT SE ALLE FUNKTIONER. FANTASTISK SÆLGER, OG DE KOMMER TILBAGE PÅ EMAIL SAMME DAG.
ENGWE ENGINE PRO - 1.499€
Stærk krop og stel
ENGWE ENGINE PRO - 1.499€
Kører glat og føles fantastisk, det vender hovederne.
ENGWE ENGINE PRO - 1.499€
Byggekvaliteten ser ud til at være i orden. Det generelle udseende er ret cool, ligesom den mat sorte maling. Ligesom hjulene også mag-hjulene. Kan bestemt godt lide de hydrauliske bremser og den dobbelte affjedring. Der er få ting, jeg ikke kan lide, den ene er sædet. Styr er ret smalt i forhold til min anden E-cykel. Skærmenes ranglen gør cykelturene en smule støjende. Min største modvilje er, at ydeevnen ikke er helt, hvad den burde være for en 750 W E-cykel. Tophastigheden er kun 35 kilometer i timen og 45, hvis du låser den op. Ser ikke ud til at være mere kraftfuld eller hurtigere end min 500 W E-cykel. Manualen var også underordnet, da man forsøgte at finde ud af, hvad parametrene er på displaymodulet. Kundeservice for denne særlige cykel var OK.